اعلام حریق چیست؟

در این مقاله می خوانید:

اعلام حریق چیست؟

زنگ هشدار آتش یک واحد از چندین دستگاه است.از سیگنال های تصویری و صوتی برای هشدار دادن به مردم در مورد آتش سوزی، دود یا مونوکسید کربن در منطقه پوشش استفاده می کند. آلارم های آتش معمولا در سیستم های زنگ خطر نصب می شوند تا پوشش ساحلی را برای اقامتگاه ها و ساختمان های تجاری فراهم کنند. سیگنال هشدار یا آژیر / زنگ با صدای بلند و یا نور چشمک زن است، یا می تواند شامل هر دو باشد. بعضی از سیستم های هشدار دهنده از هشدارهای اضافی مانند ارسال یک پیام صوتی یا برقراری تماس تلفنی استفاده می کنند.

بسته به قابلیت و اجزای یکپارچه، چندین طبقه بندی سیستم های اعلام حریق وجود دارد:

سیستم های اعلام حریق اتوماتیک از طریق آشکارسازهای آتش، مانند دود یا سنسورهای حرارتی فعال می شوند. آلارم های آتش دستی با نقاط تماس دستی یا ایستگاه های خالی فعال می شوند. هیچ دلیلی وجود ندارد که یک سیستم زنگ خطر آتش سوزی یک یا دیگری را حذف کند. هر دو می توانند در همان سیستم گنجانده شوند.

آلارم های آتش سوزی به عنوان یک واحد کار می کنند.آنها نمی توانند مکان دقیق فعال سازی را دقیقا مشخص کنند مگر اینکه بازرسی شوند. آشکارسازهای آتش سوزی دارای یک آدرس مخصوص برای هر یک از آشکارسازهای هشدار آتش که به کنترل پنل متصل هستند، برای شناسایی آسانتر از منبع خطر دارا هستند.

سیستم های هشدار دهنده ی یک مرحله ای همه در ساختمان هشدار می دهند که سنسور فعال شده است. سیستم های اعلام حریق دو مرحلهای تنها افرادی را که به منظور انجام اقدامات مناسب قبل از مرحله دوم مجاز هستند، هشدار می دهند. این سیستم برای خدمت به مناطق عمومی وسیع (به عنوان مثال، مراکز بهداشتی و درمانی) طراحی شده است تا مانع وحشت و واکنش ناگوار ناخوشایند شود.

قطعاتی که هشدار آتش را تشکیل می دهند چیست؟

یک سیستم اعلام حریق معمولی شامل دستگاه های زیر است:

پانل هشدار آتش

آشکارسازها و پایه ها

تماس با نقاط

صوت و تصویرگر

لوازم جانبی برق باتری های زنگ هشدار دهنده

سیستم های اعلام حریق بی سیم از سیم کشی بین پانل کنترل آتش و سایر دستگاه ها استفاده نمی کنند. اکثر آلارم های آتش استفاده شده امروزه بی سیم هستند. پیشرفته ترین تکنولوژی هوشمند را استفاده می کند و می تواند به یک خانه هوشمند با برنامه های کاربردی مختلف متصل شود.

پانل هشدار آتش یا پانل کنترل هشدار آتش – FACPپایه یا مرکز کنترل سیستم است. این تنظیمات اجزای دیگر را کنترل می کند و اطلاعات را از طریق سیستم مخابره می کند.

آشکارسازهای آتش ممكن است گرما، دود یا سنسورهای مونوكسید كربن باشند. آنها در اطراف ساختمان قراردارند تا حضور چنین شرایط اضطراری را ردیابی کنند. برخی از سنسورهای پیشرفته حتی می توانند تابش را تشخیص دهند. نقاط تماس یا کشش متعلق به سیستم های هشدار آتش دستی کنترل می شوند. اکثر املاک مسکونی از آنها استفاده نمی کنند، اما بسیاری از امکانات تجاری هنوز هم انجام می شود. سیگنال ها صدای سیگنال آژیر را پخش می کنند. فلاشرها برای هشدارهای بصری و فلاش های متناوب یا چرخشی (معمولا قرمز یا سفید) منتشر می شوند.

 نقطه تماس

یک نقطه تماس از یک سیستم اعلام حریق معمولی

یک سیستم اعلام حریق می تواند از منبع اصلی برق به عنوان یک منبع اولیه استفاده کند. در صورت قطع برق، سیستم به منبع تغذیه ثانویه متصل می شود که شامل یک باتری زنگ خطر است. هشدارهای آتش سنتی نیاز به جایگزینی باتری های مکرر دارند. برخی از آنها نیاز به مهارت های فنی اولیه، مانند استفاده از پیچ گوشتی برای نصب قطعات خود را بر روی دیوار یا سقف دارند.

چگونه یک سیستم زنگ خطر آتش نشانی کار می کند؟

سیستم های هشدار دهنده معاصر با استفاده از توابع اتوماتیک برای تشخیص وقوع یک رویداد کار میکنند که ممکن است منجر به آتش سوزی شود. آنها یک سیگنال از یک سنسور آتش (دود، گرما یا آشکارساز مونوکسید کربن) دریافت می کنند و به طور خودکار آن را به پانل هشدار آتش انتقال می دهند.

در سیستم های بی سیم، سیگنال از آشکارسازها به کنترل پنل با فرکانس رادیویی ارسال می شود. آشکارسازهای حرارت معمولا دارای ترموستاتهای ساخته شده برای حس گرما هستند. آشکارسازهای مونوکسید کربن از مواد شیمیایی مجتمع، الکتروشیمیایی، اپتیکی یا سلول های بیومیفیک استفاده می کنند تا گاز را ردیابی کنند. آشکارسازهای دود استفاده از فوتوالکتریک یا یونیزاسیون برای تشخیص دود یا ذرات احتراق هستند. آشکارسازهای ترکیبی از تعدادی مکانیزم تشخیص استفاده می کنند.

پانل زنگ هشدار آتش روشنگرها یا صدورگرها را فعال می کند، اسپرینکل ها را روشن می کند (یا می توانند همراه با آشکارساز فعال شوند)، یا به مقامات یا ساکنین تماس می دهند. اگر سیستم اعلام حریق قابل آدرس باشد، منبع وقوع در پانل کنترل اشاره خواهد شد. کاربران در سطوح جداگانه و یا در ساختمان های متصل می توانند از طریق چندین راه مطلع شوند: بوسیله شاخ ها و پیام های بلندگو که توصیه های مناسب برای هر بخش را توصیه می کنند.

در حال حاضر ویژگی های پیشرفته ترین آلارم آتش در بازار چیست؟

سیستم پیشرفته ترین سیستم های اعلام حریق از فن آوری های بی سیم و دستگاه های هوشمند برای محافظت و مدیریت ساختمان های اتوماتیک از یک پانل کنترل از راه دور استفاده می کند، که معمولا یک برنامه تلفن همراه است که می تواند از یک گوشی هوشمند دانلود، نصب و مدیریت شود.

برنامه تلفن همراه

سیستم های زنگ هشدار دهنده odern از یک برنامه و یک پانل کنترل استفاده می کنند.

منطق کامپیوتری پانل کنترل همزمان سنسورهای چندگانه را بررسی می کند تا تصمیم بگیرد که مناسب ترین مسیر عمل باشد. این سیستم های اخطار هوشمند زنگ خطر هوشمند نسبت به مدل های کلاسیک حساس تر هستند و در جلوگیری از آلارم های کاذب بهتر هستند. با طراحی بهتر و مقاومت بیشتر، می توان آنها را در مناطقی که دشوار است، قرار دهید و دستورالعمل هایی را در مورد بهترین مسیر فرار به مردم در ساختمان ارائه دهید. سیستم های اعلام حریق هوشمند می توانند اقدامات اتوماتیک یکپارچه را انجام دهند، به عنوان مثال، سیستم های تخلیه آتش سوزی در مناطق تعیین شده بسته. و اعلان های مختلف را برای حمایت از مردم در راه خروج خود تغییر می دهند، در حالی که از تجهیزات الکترونیکی گران قیمت در داخل محافظت می کنند.

آشکارسازهای بی سیم هوشمند از باتری های با عمر طولانی می توانند تا 7 سال استفاده کنند. این عمر مفید دستگاه هوشمند خود است. حسگر هوشمند با اتصال آن به یک حساب تلفن همراه از طریق سیم کارت فعال می شود. کاربران می توانند هر سنسور را از هر کجایی فعال، غیرفعال و تعویض نمایند. دو پاداش بزرگ از پیشرفته ترین سیستم های آلارم آتش طراحی شیک و هشدار های صوتی دلپذیر تر است که بر روی وحشتی که در حال حاضر وجود دارد، ایجاد نمی شود.

 

سیستم اعلام حریق