5 تا از مزایای چمن مصنوعی و مزیت آن نسبت به چمن طبیعی

در این مقاله می خوانید:

چمن مصنوعی چیست ؟

چمن مصنوعی در واقع کاملاً شبیه به چمن‌های طبیعی می‌شود. از مزایای چمن مصنوعی , متراکم تر، مقاوم تر و نیازمند نگهداری بسیار کمتری است و مشکل رشد تخم چمن در زمین‌های غیر حاصل خیز را نیز حل کرده است. چمن مصنوعی در مناطقی به کار می‌رود که امکانات لازم برای رشد چمن‌های طبیعی فراهم نیست یا این که نگهداری آن به نحو مطلوب، غیرممکن یا مشکل باشد. این نوع کفپوش‌ها عمدتاً در استادیوم‌های ورزشی به کار می‌روند.

تحقیقاتی که اولین بار منجر به تولید چمن مصنوعی با اهداف ورزشی شد به سال ۱۹۶۰ در مرکز تحقیقاتی فلوریدا، کارولینای شمالی و آلاباما در آمریکا بازمی‌گردد. اولین زمین چمن مصنوعی آزمایشی در سال ۱۹۶۴ در مدرسه‌ای در رود آیلند مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پس از المپیک مونترال موضوع نصب چمن مصنوعی به صورت گسترده‌ای مورد استقبال جوامع ورزشی و تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی قرارگرفت.

چمن مصنوعی در مقابل چمن واقعی، انتخاب شما کدام است؟

مزایای چمن مصنوعی

برای ایجاد دکوراسیون منزل شیک از سبزینگی استفاده کنید.علی رغم دیوار سبز مصنوعی که طیف کمتری از مردم را شامل می شود بالاخره تصمیم به نصب چمن گرفتید و هنوز بین مزایای چمن مصنوعی و طبیعی مردد هستید؟ انتخاب همیشه واضح نیست و تشخیص این دو نوع چمن آسان نیست. برای درک تفاوت بین مزایای چمن مصنوعی و مزایای چمن طبیعی، اصول مختلف نصب، نگهداری و استفاده از آنها را مرور می کنیم.

چمن مصنوعی

مزایا و معایب چمن طبیعی

چمن طبیعی برای محیط زیست مفید است زیرا اکسیژن تولید می کند و کربن را جذب می کند. هر فضای سبزی در واقع برای بهبود رفاه و کاهش استرس استفاده می شود.یک چمن طبیعی که به خوبی نگهداری شود به زندگی گیاهان و حشرات کمک می کند و بخشی جدایی ناپذیر از باغ شما خواهد بود.

اما باید در نظر داشته باشید ممکن است این حشرات برای اعضای خانواده شما آزار دهنده باشد.پس با توجه به مزایای چمن مصنوعی گزینه ی مناسب تری خواهد بود.

یکی معایب چمن‌های طبیعی این است که حداقل یک بار در هر فصل باید با چمن‌های جدید جایگزین نمود که این کار مستلزم صرف هزینه و وقت می‌باشد.

علاوه بر آن هزینه نگهداری آن‌ها نیز مزید بر علت است. اما در مورد نصب چمن‌ مصنوعی تنها یک بار نصب کافی است و بعد از نصب، سال‌ها بدون نیاز به نگهداری قابل استفاده هستند

چمن مصنوعی
سخت ترین قسمت در مورد چمن طبیعی نگهداری آن است که به خصوص در تابستان زمان بر است. چندین دوره باید به طور منظم انجام شود مانند وجین، کود دهی و چمن زنی. علاوه بر این، شما باید محصولات و ابزار لازم را تهیه کنید.

چمن مصنوعی

معایب و مزایای چمن مصنوعی

1- مهم ترین مزایای چمن مصنوعی حذف و کاهش بسیاری از هزینه‌های مربوط به آماده‌سازی، کاشت و نگهداری زمین از جمله هزینه‌های بذر و کاشت، کود، آبیاری و سیستم آب رسانی، وجین و چمن زنی، سم و دفع آفات، ترمیم و اصلاح و تجدید کاشت. طبق بررسی‌های آماری به عمل آمده هزینه‌های نگهداری چمن مصنوعی با احتساب دوره عمر مفید ۱۰ ساله در حدود ۱۰٪ هزینه‌های چمن طبیعی است.

2 – ویژگی دیگری که در مزایای چمن مصنوعی حائز توجه می‌باشد که البته این ویژگی صرفاً برای کشورهای نظیر ایران که در نقاط خشک جغرافیائی قرار گرفته‌اند، به عنوان یک ویژگی تلقی می‌گردد، بحث کم‌آبی و عدم نیاز جدی این محصول به آب می‌باشد که این امر در یک نگاه کلان نگر در کشوری مثل ایران که واقعاً از دیدگاه منابع آبی در محدودیت جدی واقع می‌باشد، می‌تواند صرفه جوئی وسیع و هنگفتی را به وجود آورد.

3 – اساسی‌ترین مزایای چمن مصنوعی در مقایسه با چمن طبیعی قابلیت استفاده دائمی و همیشگی از آن است. یک زمین ورزشی با چمن طبیعی در اکثر مناطق آب وهوایی تنها برای ۳۵۰ ساعت در سال قابلیت بازی دارد زیرا برای حفظ کیفیت چمن طبیعی احتیاج به نگهداری مداوم و استراحت و تنفس کامل پس از یک بازی دارد، چنانچه به ازای هر دو ساعت بازی چمن طبیعی نیازمند ۲۴ ساعت تنفس است.

درحالیکه از یک زمین چمن مصنوعی می‌توان در سال تا ۴۰۰۰ ساعت به‌طور مفید استفاده کرد. در این ارتباط لازم است ذکر شود که زمین‌های چمن طبیعی در مواقع آبیاری و مدتی پس از آن و نیز در مواقع بارندگیهای شدید قابل بازی نمی‌باشند در حالی که این محدودیت روی زمین‌های چمن مصنوعی وجود ندارد.

4 – مزایای چمن مصنوعی  این است که به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. در برابر استفاده مکرر و ترافیک عابر پیاده مقاومت می کند. این به شما این آزادی را می دهد که هر زمان که می خواهید از چمن مصنوعی خود استفاده کنید، حتی در زمستان بدون اینکه نگران علف های گل آلود باشید.

5 – از دیگر مزایای چمن مصنوعی , به خوبی با فضاهای کوچک ترکیب می شود. این خانه شما را زیبا می کند و نیازی به مسلح کردن خود به وسایل نگهداری نخواهید داشت.

استفاده در زمین‌های ورزشی تنها بخشی از کاربرد نصب چمن‌ مصنوعی است؛ دوام این لایه‌ها، هزینه پایین نگهداری، عدم نیاز به آبیاری و ظاهر طبیعی آن‌ها سبب شده‌است که این تولیدات در محدوده وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاربرد در محوطه‌های چمن کاری عمومی مانند میادین شهرها، حاشیه اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، زمین‌های بازی کودکان، کناره استخرها، چشم‌اندازها و محوطه‌های داخلی ساختمان‌ها اشاره کرد.

نصب چمن مصنوعی در مکان‌های تفریحی، مشکل گل آلوده شدن زمین در هنگام بارش باران را ندارند و در چمن کاری‌های مصنوعی اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، خطرات و مشکلات مربوط به آبیاری فضاهای سبز را حل نموده‌اند. همچنین در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند یا نمی‌توان آبیاری مطلوبی برای چمن‌ها انجام داد، چمن‌های مصنوعی گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌روند.

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی و زیرسازی

همچنین برای مناطق سایه دار که کندتر رشد می کنند ایده آل است. جنبه کاربردی مهمی دارد و حتی می‌توان آن را مستقیماً روی بتن گذاشت. با این حال، نصب چمن مصنوعی ارزان است و نیاز به نصاب حرفه ای ندارد. علاوه بر این، این یک راه حل دائمی با طول عمر نسبتاً زیاد است که بسته به کیفیت متفاوت است.

همچنین لازم نیست قبل از نصب چمن مصنوعی ،زیرسازی یا پایه شنی روی سطوح یکنواخت اضافه شود. ناگفته نماند که مانعی برای حیات وحش محلی و حشرات است.

چمن مصنوعی

چگونه از چمن مصنوعی نگهداری کنم؟

برای اطمینان از دوام چمن مصنوعی، مهم است که با نگهداری مواد سنگین از آسیب بیش از حد به آن جلوگیری کنید. همچنین باید از استفاده از برس های سیمی و جت های آب فشار قوی خودداری شود.

برای نگهداری درست از چمن مصنوعی خود، باید مطمئن شوید که همیشه تمیز است و باید به درستی از آن مراقبت کنید.

چمن را کاملا تمیز کنید و تمام برگ ها و ضایعات را بردارید.
چمن را مرتباً مسواک بزنید و هر از گاهی از دمنده یا جاروبرقی برای برگ ها استفاده کنید.
علف های هرز را از بین ببرید. کنترل علف های هرز برای حفظ شرایط خوب چمن مصنوعی بسیار مهم است.
روزانه لکه هایی را که به دلیل استفاده مکرر ایجاد شده اند شستشو دهید.
در صورت لزوم تعمیرات را انجام دهید.

مزایای چمن مصنوعی

چمن مصنوعی و محیط زیست

ساخت و نصب چمن مصنوعی و همچنین برچیدن آن باعث تولید زباله می شود. با این حال، در طول استفاده از آن، نیازی به عملیات چمن زنی یا نگهداری که چمن را تجزیه می کند، ندارد. بنابراین، در درازمدت، انتشار زباله آن تقریباً مشابه چمن طبیعی است.

رسوب ناشی از نگهداری چمن طبیعی بیشتر از چمن مصنوعی است. در واقع، این سهولت نگهداری از چمن مصنوعی است که آن را برای برخی به یک انتخاب زیست محیطی تبدیل می کند.

به عنوان مثال، به آبیاری کمی نیاز دارد کهبرای شستشو می باشد. با این حال، برخلاف چمن طبیعی، آن را جذب، فیلتر یا تصفیه نمی کند و گرما را انباشته نمی کند.

مزایای چمن مصنوعی

چمن مصنوعی برای چه مواردی استفاده می شود؟

1. برای باغ

اگر باغ کوچکی دارید که خیلی آفتابی نیست یا تراس دارید که می خواهید فضای سبز را در آن اضافه کنید،چمن مصنوعی آروین ایده آل است.می توانید بدون نگرانی زیاد در مورد تعمیر و نگهداری، به استفاده از فضا مانند قبل ادامه دهید.

مزایای چمن مصنوعی

2. برای زمین های بازی

چمن مصنوعی با ارتفاع کوتاه برای این مکان ها ایده آل است. برای ماندگاری باید به خوبی در برابر پارگی مقاوم باشد. چمن مصنوعی آروین می تواند در صورت سقوط افراد، برای ایمنی بهتر کسانی که روی آن بازی می کنند بالشتک ایجاد کند.

 نصب چمن مصنوعی

3. برای زمین های ورزشی

در اینجا مجدداً چمن مصنوعی با ارتفاع کم با مقاومت در برابر کشش خوب ترجیح داده می شود. در سال های اخیر، چمن مصنوعی توانسته است خود را به لطف خواص فراوان تغییر دهد تا ایمنی بازیکنان را تضمین کند.

نسل سوم چمن‌ مصنوعی

امروزه در زمینه سیستم‌های تولید، نوع نخ و لایه‌های زیرین این کفپوش‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده‌است. چمن‌ مصنوعی اولیه دارای خاب‌های کوتاهی بودند و به منظور ایجاد یک سطح محکم و فرش مانند، با تراکم بالایی تولید می‌شدند.

مزایای چمن‌ مصنوعی (نسل سوم) دارای خاب‌های بلندی هستند. ماده پرکننده در آن‌ها ترکیبی از شن‌های سیلیسی و گرانول (ذرات لاستیکی) است که هرگز فشرده نمی‌شوند.

انواع جدید نخ از جمله نخ‌های تشکیل شده از چندین مونوفیلامنت به همراه سیستم‌های لایه‌گذاری پیشرفته، ویژگی‌های بهینه‌ای به این چمن‌ مصنوعی می‌دهد. ضریب اصطکاک پایین، اتصالات مناسب و خواص مربوط به انعکاس توپ در آن‌ها با چمن‌های طبیعی برابری می‌کند.

اینها همه سبب شده‌اند که امروزه از نصب چمن‌ مصنوعی به عنوان یک پوشش مطلوب در زمین‌های فوتبال استفاده شود. در حال حاضر استادیوم‌های بزرگی در سالزبرگ، اتریش و برن (در سوئیس) با چمن‌ مصنوعی مجهز شده‌اند.

 نصب چمن مصنوعی

نصب چمن مصنوعی نیاز به متخصص دارد؟

نصب چمن مصنوعی به طور کلی نیاز به مداخله یک متخصص ندارد که هزینه ی بالایی را در زمان خرید برای شما داشته باشد. قبل از تصمیم گیری برای نصب چمن باید کیفیت خاک و زهکشی آب را در نظر گرفت.

خاک باید بتواند وزن چمن را تحمل کند و باید نوع چمن را با شرایط تطبیق دهید. علاوه بر این، دور از ذهن نیست که قبل از چیدن چمن، زمین را آماده کنید.

 نصب چمن مصنوعی

بسته به فضایی که در دسترس دارید، باید اندازه گیری های عالی را انجام دهید و چمن خود را با دقت نصب کنید. برای اطمینان از اینکه زیره ی چمن به درستی محکم شده و برش ها دقیق هستند و پرتی شما کمتر شود، بهتر است با کارشناسان متخصص تماس بگیرید.

مزایای چمن مصنوعی